Baaseland og Næs Jernverks arkiv

Stiftelsen Næs Jernverksmuseum har tilgang til A/S Jacob Aall og Søns store historiske papirarkiv etter Baaseland og Næs jernverk, Egelands Verk og Fostvedt Tresliperi. Arkivene inneholder blant annet innkomne og utgående brev, regnskapsbøker, lønns- og vareregnskaper, en protokoll fra jernverkets indre domstol, forhandlingsprotokoller og gruvedokumenter.

Høsten 2020 inngikk Stiftelsen Næs Jernverksmuseum og A/S Jacob Aall og Søn avtale om bruk av arkivene. Museet har, etter avtalen, rett til å bruke arkivet til forskning, dokumentasjon og formidling. Det inkluderer rett til å avfotografere arkivets innhold og gjøre det tilgjengelig for allmenheten både i digital og trykt form på den måte som museet finner hensiktsmessig.

Du kan få en oversikt over innhold og struktur i arkivene på Arkivportalen. Det er mulig å se papirarkivene etter avtale. I begrenset omfang kan vi også på forespørsel gjøre materiale digitalt tilgjengelig.

Næs Jernverksmuseum har fått prosjektmidler fra Arkivverket og LOs Kulturfond til digitalisering av dokumenter som inneholder viktige opplysninger om jernverksarbeiderne. Les mer om digitaliseringsprosjektet “Dust to Digital”.

Digitaliserte dokumenter fra Baaseland og Næs Jernverk

Enkeltdokumenter og serier med arkivdokumenter er digitalisert. I tillegg har vi lagt ut lenker til enkelte dokumenter om jernverket som fins i offentlige arkiver. Du finner lenker til dokumentene i Digitalarkivet og andre nettportaler nedenfor. Oppdateringer kommer etter hvert som nye dokumenter digitaliseres. Enkelte dokumenter er også transkribert og presentert i PDF-format.

Om Baaseland og Næs jernverk

Jernverksfolk

Fra Aall-familiens privatarkiv

Ta kontakt

Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål, innspill eller ønsker å bidra med transkripsjon.

Epost: post@jernverksmuseet.no eller frank.meyer@jernverksmuseet.no