Se vårt arkiv!

Næs Jernverksmuseum er bruker av Arkivportalen, og der legger vi ut stadig nye, digitaliserte dokumenter. Vi har ordnet dokumentene i systematiske oversikter over historiske arkiv fra Baaseland Jernverk, Næs Jernverk, Egelands Verk, Fostvedt Tresliperi og familien Aalls privatarkiv.

Vi legger også ut spesielt verdifulle enkeltdokumenter på Digitalarkivet.

Arkiv 20201110_142954.jpg

Arkivportalen er en søkeportal for norske arkivinstitusjoner, utviklet av Stiftelsen ASTA. Portalen viser deg hva som finnes av arkivmateriale fra ulike arkivinstitusjoner og hvor du finner det.

Følg lenken her, og få en oversikt over arkivene vi har lagt ut:

Historiske arkiv - Stiftelsen Næs Jernverksmuseum

Merk: Klikk på den lille pilen ved “Hierarki” for å komme dypere ned i arkivlistene på Arkivportalen.

Rettsprotokoll justert bilde.jpg

Digitalarkivet er Arkivverkets nettsted for publisering av digitalisert arkivmateriale. Nettstedet omfatter både kilder som er transkriberte (søkbare) og skannet. Digitalarkivet er også åpent for andre arkivinstitusjoner som ønsker å laste opp og publisere sitt eget skannede arkivmateriale som frivillige bidragsytere.

Skannet materiale i Digitalarkivet - Stiftelsen Næs Jernverksmuseum

Les mer om jernverksarkivet her.

Kontaktperson for museet er Frank Meyer, museets historiker og forsker.