Nytt nummer av Fortuna i salg

Vi lanserer i disse dager vårt siste nummer av tidsskriftet Fortuna!
Denne utgaven er rikt illustrert og har fått nytt, lekkert design. Sju interessante artikler, som spenner over mange temaer, forteller om de gamle norske jernverkene.

Grafisk design og produksjon: Bangarang! Design Studio

Tidsskriftet er en godtepose med noe for enhver smak, og tidsskriftets dyktige fagformidlere gir svar på spørsmål som: Hvordan ble egentlig jernet til? På hvilken måte drev man et bergverk? Hvordan evnet Ulefos Jernverk å omstille seg gjennom seks generasjoner og overleve fram til i dag? Førte jernverksdriften til at det ble mer eller mindre økonomisk ulikhet på Næs Jernverk på 1700-tallet? Hva er historien til den zoologiske og naturvitenskapelige samlingen på Næs, som fortsatt i dag danner grunnstammen til samlingen på naturhistoriske museum ved Universitetet i Oslo?

Utsikt over Næs Verk, omtrent 1840. Oljemaleri av Bernt Lund. Gave til Næs Jernverksmuseum fra Betty Eichenberger, USA. Dannevig Foto.

Fortuna er tidsskriftet for historie, teknologi og kultur knyttet til de gamle norske jernverkene. Innholdet har stor geografisk og tematisk spredning.

Fortuna ble godkjent som vitenskapelig publiseringskanal i januar i år.
Les mer om det her.

Hvor mye koster Fortuna nr. 7?

• Kr. 200,- ved kjøp på Næs Jernverksmuseum eller i bokhandel (Nynorsk antikvariat)

• Kr. 250,- inkl. porto ved kjøp på nettet (fyll ut skjemaet under)

Bestill Fortuna nr. 7 her

Innhold i Fortuna nr. 7 (2021)