Jernverksseminaret 2023

Østfolds jernverkshistorie

Velkommen til årets jernverksseminar som i sin helhet er viet Østfolds jernverkshistorie.

Seminaret går over to dager og starter i Moss onsdag 6. september og fortsetter i Halden torsdag 7. september.

Festsalen i Torderud gård, Moss. Foto: Haakon Hattevig.

Dag 1: Jernverksbyen Moss

I Moss starter dagen med lunsj og foredrag i House of Foundation om Moss by og Moss jernverk før vi går ut på en byvandring med vekt på jernverkets historie. Etter en kaffepause går turen til Torderød gård.

Dag 2: “Jernverksbyen” Halden

Halden har også mye å by på og dagen starter i Frederikshalds Teater med foredrag om herregårdene i Østfold, gamle ovner og ildsteder, piper og de nye brannforskriftene og om produkter fra Cathrineholm Jernverk. Her blir det også omvisning i teateret før vi kjører til Cathrineholm Jernverk og Rød herregård.

Vi har med oss kunnskapsrike og inspirerende foredragsholdere som vil belyse temaene for seminaret.

Utsnitt av bilder, fra venstre: Konvensjonsgården, Moss, fotograf Bjørn Wisth. Spisesalen i Torderød gård, Moss, foto: Kathrine Sandstrøm, Østfoldmuseene. Cathrineholm jernverk ved Tistefossen, Halden, foto: Kylander, Fredrikshald. Rød herregård, Halden, foto: Brita A. Flor, Østfoldmuseene.

Seminaravgift

Seminaravgift kr. 850,- inkluderer lunsj, kaffe/te og snacks onsdag og torsdag og busstransport torsdag.
Det er mulig å kun være med på en av dagene. Seminarpris for
onsdag kr. 400,-
torsdag kr. 500,- (inkl. busstransport)
Betaling skjer i forkant av seminaret over tilsendt faktura.

Antakelig et arbeidsmannskap fra Cathrineholm jernverk ved Tistefossen i Halden, ca. 1890-1900. Foto: Olaf Martin Peder Væring, Østfold fylkes billedarkiv. ØFB.1971-00696

Jernverksseminaret er i regi av Næs Jernverksmuseum og Østfoldmuseene.

Frederikshalds Teater. Foto: Knut B. Aall.