Masteroppgave om jernverkssamfunnene?

Næs Jernverksmuseum har som en av sine hovedoppgaver, å forske på historien om de gamle norske jernverkene.

Dette jobber vi med på flere måter, og her er veiledning av studenter en viktig oppgave. Vi har interessante emner og kan hjelpe til med utvikling av prosjektbeskrivelser og gjennomføring av forskningen.

Vil du skrive masteroppgave om et av de om lag 40 jernverkssamfunnene i Norge? Da foreslår vi at du søker Norsk lokalhistorisk institutt (NLI). De utlyser hvert år et mastergradsstipend. I 2022 er søknadsfristen 22. november.

NLI ved Nasjonalbiblioteket har en fast stipendordning for mastergradsstudenter som skriver om lokal- eller regionalhistorisk relevante emner innenfor historie eller tilgrensende fag. Stipendet er på 15 000 kroner og formålet er å stimulere til økt interesse for lokalhistorie som fagfelt og til mer lokalhistorisk forskning. Les mer om stipendet her.

Vil du vite hvilke lokalsamfunn som kan være aktuelle? Ta en titt på Næs Jernverksmuseums kart over de gamle norske jernverkene.

Verksgata på Bærums Verk, til venstre et hjørne av hovedbygningen fra 1764. Det lille huset til høyre var en gang stedets eneste butikk. Foto: Riksantikvaren.

Ønsker du å drøfte en prosjektidé med noen? Ta kontakt med museets historiker, Frank Meyer, som kan hjelpe deg å smi mens jernet er varmt!

frank.meyer@jernverksmuseet.no

Flittige studenter på lesesalen anno 1916. Foto: Peter Wessel Zapffe, Nasjonalbiblioteket.