Tusen nye Tvedestrandsbilder på nettet

Historielaget for Dypvåg, Holt og Tvedestrand, Agder fylkeskommune og Næs Jernverksmuseum har nettopp digitalisert nesten 1000 gamle bilder fra historielagets samling. Du kan se på bildene fritt og gratis på www.agderbilder.no. Til sammen med det som har vært digitalisert fra før, er det nå omtrent 1500 bilder lagt ut til gratis bruk.

En bil som gikk gjennom isen blir heiset opp av vannet en eller annen gang på 1930- eller 1940-tallet. Vet du hvem som er med på eller har tatt bildet? Vet du hvem sin bil det var, eller hvor og hvordan ulykken og redningsaksjonen utspilte seg? Da kan du ta kontakt med oss og hjelpe oss med det du vet!

Det var Jernverksmuseets prosjektmedarbeider Ida Pedersen som digitaliserte 967 papirbilder. Bildene viser menn og kvinner, dyr, hus, kirker, veier, bruer og landskaper, og mye mer. Ta en titt på bildene og kos deg! Av og til vet vi ikke riktig hva vi ser på bildene. Kan du bidra med opplysninger? Da kan du sende en e-post til fotoarkivar Hannele Fors ved Aust-Agder museum og arkiv KUBEN i Arendal!

I mangel av andre lokaler, ble fotosamlingen tidligere lagret i en fuktig kjeller. Den lå usortert i diverse hyller og kasser. Samlingen har nå blitt flyttet til KUBEN i Arendal, hvor den skal oppbevares under trygge forhold i all framtid.

Vil du vite mer om prosjektet? Ta kontakt med prosjektleder Frank Meyer (frank.meyer@jernverksmuseet.no) ved Næs Jernverksmuseum!