250 000 til Næs Jernverksmuseum for å teste kunstig intelligens

Vi gjør stadig flere skrifter fra 1700- og 1800-tallet tilgjengelig på internett, samtidig som færre og færre brukere kan lese slike håndskrifter. Dette gjelder for både folk flest og de ansatte i små arkivinstitusjoner, museer og biblioteker. Kan «roboter», som vi lærer gamle håndskrifter, sjølstendig skrive dem om til tekster med latinske bokstaver? Prosjektleder Frank Meyer og prosjektmedarbeider Karl Richard Bie ved Næs Jernverksmuseum vil teste i hvilken grad IT-verktøyet Transkribus kan være til nytte.

I hvilken grad og hvordan kan vi dra veksler på kunstig intelligens i små museer og andre kulturinstitusjoner? Kan «roboter» som vi lærer gamle håndskrifter sjølstendig skrive dem om til tekster med latinske bokstaver? Hva er grense-nytte-verdien for å ta i bruk verktøyet? Når vil det koste mindre enn det smaker å bruke tid og penger på Transkribus? Hvilken og hvor mye kompetanse vil det trenges hos ulike mennesker for å ta i bruk Transkribus på en vellykket måte? Kan det utvikles en forretningsmodell som kan skaffe inntekter til små museer som Næs jernverksmuseum?

Prosjektet er et av 15 prosjekter i Norge som har fått midler fra Riksarkivaren til arkivinnovasjon.

- Disse prosjektene skal utforske, teste og vurdere nye måter å håndtere arkivutfordringer på, enten ved ny metodikk, nye veiledninger, nye verktøy eller et nytt blikk på arkivformidling, sier Riksarkivar Inga Bolstad. Prosjektene som får støtte, handler om alt fra planlegging og sikring til formidling av innhold fra arkivene, og omfatter både offentlig og privat arkivmateriale.

–  Her skal alt fra bruk av kunstig intelligens i arkivene til nye metoder for bevaring av små digitale privatarkiv utforskes. Det blir veldig spennende å se resultatene av disse prosjektene, sier Bolstad.

Vil du vite mer om prosjektet? Ta kontakt med prosjektleder Frank Meyer (frank.meyer@jernverksmuseet.no, 93013691) ved Næs Jernverksmuseum!