Kunstutstillingen "Camellia" av Line Bergseth

Billedkunstner Line Bergseth er kjent for sine frodige kunstverk med plantemotiver. Denne våren har hun jobbet med planten kamelia i drivhuset på Storegård. Dette prosjektet har ført til, bokstavelig talt, blomstrende fotografier og akvareller som stilles ut på Næs Jernverksmuseum denne sommeren. Sommerens utstilling, “Camellia”, er åpen fra søndag 15. mai 2022.

“Camellia” av Line Bergseth. Fra utstillingslokalet.

Foto: Line Bergseth.

Line Bergseth (f. 1965) er billedkunstner og har siden 1990-tallet vært opptatt av å portrettere planter, og særlig pelargonia. Hun jobber med olje på lerret, akvareller og tekstiler. Bergseth har en lang merittliste når det gjelder utstillinger og innkjøp til større samlinger. Se en fyldigere omtale av henne og hennes CV her.

Kamelia er store blomstrende busker med blanke, vintergrønne blader. De kan bli opptil 10 meter høye, og er i slekta Camellia i tebuskfamilien. Camellia japonica er den vanligste arten og har lenge blitt dyrket som prydplante over hele verden. Man antar at kameliaplanter ble brakt til Europa på 1600-tallet. Teplanten, Camellia sinensis, dyrkes over hele Øst-Asia.

Carl von Linné beskrev og navngav Camellia etter botanikeren Georg J. Kamel som levde fra 1661-1706, og hadde sitt virke på Filippinene der han tegnet flora og fauna. Kamel er kjent for sitt store Herbarium som viser den første systematiske beskrivelse av den filippinske flora. Man antar at Cameila ble brakt til Europa på 1600-tallet.

Line Bergseth besøkte drivhuset på Storegård, Nes Verk i mars, mens det fortsatt lå store mengder snø utenfor. De 180 år gamle kameliaplantene, Camellia japonica, var i blomst. Kameliaene er plantet i bakken, fyller hele drivhuset og danner en skog av blomstrende trær i farger fra hvitt, lys rosa, mørkere rosa, stripet til dyp rød.

Bergseth innrettet et arbeidsbord til akvarellsakene sine. Neste år vil hun komme tilbake til Storegård og Næs Jernverksmuseum og arbeide videre med en separatutstilling for Bomuldsfabriken kunsthall i Arendal. Foto: Line Bergseth.

Utstillingen har kommet i stand takket være et samarbeid med daglig leder ved Bomuldsfabriken kunsthall, Tone Lyngstad Nyaas.

Line Bergseth vil fremover arbeide med samme tema, og kommer tilbake til Nes Verk neste år for videre arbeid. Arbeidene skal munne ut i en egen separatutstilling på Bomuldsfabriken kunsthall.