Jernverksseminaret 2021

Årets jernverksseminar er fulltegnet.

Jernverket i Froland etter to akvareller malt av Lars Berg i 1831. I det venstre bildet ser vi smeltehytta med masovnen. Taket på hovedgården stikker så vidt opp av skogen i det høyre bildet, og i forgrunnen ser vi kullmiler. Foto: Aust-Agder arkiv og museum (AAM.B.0147 og AAM.B.0146).

Bildet vårt av de gamle norske jernverkene (1622-1909) preges i dag av at de var motorer for vekst og velstand; at de var sentre for opplysning og innovasjon; og at jernverkseierne og -arbeiderne levde i et harmonisk fellesskap, i en stor «Værksfamilie». Men hva om vi måler de gamle jernverkene med dagens bærekraftsmål? Hvilket bilde vil tre fram da? Vil det vise miljøkatastrofer, økonomisk utbytting og klassekamp, ulikhet i utdanning og for retten?

Jernverksseminaret 2021 vil være et møtested for å presentere ideer og drøfte forslag til hvordan forskning og formidling av jernverkshistorien kan tematisere bærekraftsmålene. Seminaret vil drøfte hvordan minnet om de gamle norske jernverkene har betydning for bærekraftsmålene i dag, og hvordan bærekraftsmålene aktualiserer nye sider ved historien om disse verkene.

FNs 17 bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Bærekraftsmålene ble vedtatt i 2015, og legger føringer for Norges politikk, det vil si også utdannings- og kulturpolitikken.

Seminaret er et lunsj til lunsj-seminar helgen 4. og 5. september og arrangeres på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal.

Du finner mer informasjon om jernverksseminaret, om programmet og påmelding her.

Bærekraftsmålene ble vedtatt på FNs generalforsamling i 2015, med tilslutning fra alle de 193 medlemslandene. Norge var pådriver for å få målene vedtatt, og er forpliktet til å jobbe for at verden når målene innen 2030. (Fra Meld. St. 40 (2020–2021) Mål med mening— Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030.)