Modelljernbaneutstilling på Nes Verk

Robeltralle for vedlikehold av skinneganger.

Spor 1-anlegget på Nes Verk er helt unikt. Flotte miniatyrlandskap skaper en fin atmosfære rundt det rullende materiellet. Her er det landskap og situasjoner som mange kan kjenne seg igjen i, og lokomotiver og vogner er modeller av virkelige tog.

Diesellokomotivet Di 2 ble bygget for NSB i perioden 1954 og 1973. Modellen er håndbygd.

Dette er en modelljernbane i stor skala (1:32), og sporlengden er på hele 115 meter + sidespor!

Modelljernbaneanlegget utvikles kontinuerlig. I år er det utvidet til et rundkjøringsanlegg og har flere nye elementer som føyer seg godt inn i miljøet av kjente bygninger, bruer, forseggjorte scener med mennesker og unike vogner.

Modelljernbaneanlegget er åpent for publikum disse søndagene: 27. juni, 11. og 25. juli, 29. august og 19. september 2021.
Du finner utstillingen i museets store industrihall i Nesverkveien 240 på Nes Verk fra kl. 11 til 16.
Billetter kjøpes ved inngangen.

«Spor 1 Team Norway» styrer spakene disse søndagene.

Velkommen!

Modelljernbaneanlegget er laget av Styrkar Braathen. Han har med seg modelljernbaneklubbene Spor 1 Team Norway og Arendal modelljernbaneklubb. Arrangementene er i samarbeid med Næs Jernverksmuseum.

Næs Jernverksmuseum er åpent disse dagene og det er omvisninger hver hele time fra kl. 11-16.
Vi anbefaler forhåndspåmelding til omvisningene på telefon 96 01 33 84.

Du finner mer informasjon om museets åpningstider her.