Spleiselag for Solberg gruve

Ny aktivitets-paviljong ved Solberg gruve

Vår aktivitetspaviljong er under oppføring, men vi trenger hjelp for å få bygget helt ferdig!

Hjelper du oss med et bidrag via “lokalverdi.no”, dobler Østre Agder Sparebank innskuddet.

Alle som bidrar med kr. 1.000,- eller mer, får et sesongkort til museet for seg selv og en gjest i ett år. Les mer om innsamlingen via linken her.

Vi er glade for alle bidrag, store som små!

Målet er å bygge ferdig denne flotte grindverkskonstruksjonen. En konstruksjon på 6x12 meter.

Aktivitetspaviljong

Aktivitetspaviljongen vil videreutvikle Solberg gruve til en langt mer allsidig og sosial møteplass.

I det daglige vil paviljongen gi ly for besøkende skoleklasser før og etter omvisning i selve gruven. Når vi får strøm og skikkelig sanitæranlegg vil hele anlegget bli en spennende arena for mange slags arrangementer og sammenkomster.

Se filmer fra prosjektet

NRK Sørlandet laget et flott innslag om prosjektet.
Se nyhetsoppslaget her!

Se også Fortidsminneforeningens film fra oppføringen av paviljongen.

Kursdeltakerne med diplomer etter vel gjennomført kurs i rotknær og grindverksbygging.

Et samarbeidsprosjekt

Bygget ble reist av 25 unge håndverkere fra hele landet. De deltok i mai på kurs, et samarbeidsprosjekt mellom Fortidsminneforeningen, Næs Jernverksmuseum og Agder Fylkeskommune. Prosjektet støttes av Kulturminnefondet, Bergesenstiftelsen og Sparebankstiftelsen DNB.

Dette prosjektet gjennomføres også i nært samarbeid med Jernverkets Venner som skal bistå med både søknader og praktisk arbeid.