Tradisjonshåndverk i Solberg gruve

Kurs i tradisjonshåndverk ga ny paviljong ved Solberg gruve

Museet inngikk et samarbeid med Fortidsminneforeningen og prosjektet Håndlag om et kurs i tradisjonshåndverk og bruk av rotknær. Kurset ble gjennomført fra 2. til 6. mai 2022 med 25 unge håndverkere fra hele landet som deltakere. På kurset brukte deltakerne tradisjonell byggeskikk for å reise en aktivitetspaviljong ved Solberg gruve.

Målet for kurset var å bygge denne flotte grindverkskonstruksjonen på 5 dager! En konstruksjon på 6x12 meter, avstivet med 24 rotknær.

Rotknær

Den store utfordringen gjennom uka var rotknær. Rotknær har tradisjonelt vært brukt både i båter og hus. De er fine til å stive av et bygg, når veggene er åpne.

Formidlere

Formidlerne på kurset var: Audun Eken, Johanna Henriksson, Rune Johnsen, Jostein Utstumo og Halvor Skjerkholt.

Et samarbeidsprosjekt

Kurset var et samarbeid mellom Næs Jernverksmuseum og Fortidsminneforeningen. Prosjektet ble støttet av Bergesenstiftelsen, Østre Agder sparebank, Kulturminnefondet og private gaver.

Dette prosjektet ble gjennomført også i samarbeid med Jernverkets Venner.